Den Berk Délice | De lekkerste tomaten uit hun kas gerealiseerd door een Data Driven Growing strategie

EigenschappenSuccesverhaal26 oktober 2021

Luc Beirinckx, Hans van Gool, Paul van de Mierop en Koen Lauwerysen kennen elkaar al meer dan 25 jaar. Vanaf het eerste moment hadden zij een klik met elkaar. Verschillende passies en gedeelde visies kwamen samen; het verbeteren en vernieuwen van het tomatenassortiment en het focussen op knowhow, kwaliteit en innovatie.

Dit is allemaal begonnen in 2014 toen deze vier toptelers uit België besloten hun krachten te bundelen. Het doel was om hun ervaring, kennis en kunde te verenigen om vervolgens samen de markt op te gaan. Het gaf hen de ruimte om zowel op te schalen als te specialiseren. We kunnen zonder meer stellen dat deze samenwerking een enorm succes is geweest.

Ieder bestuurslid heeft zijn of haar eigen expertise. De een zit in de teelt, de ander meer in de financiën, enzovoort. Op die manier versterken ze elkaar in hun groei tot het worden van de grootste tomatenteler van België.

Dankzij hun gedeelde ervaring en het uitvoeren van diverse studies over bijvoorbeeld consumentgerichte concepten en verpakkingen, zijn ze een zeer professionele partner voor de detailhandel. Samen proberen ze de gaten in het assortiment op te vullen, om samen met de detailhandel voor de meest optimale prestatie te gaan. 

Wij geloven in duurzaam telen en de IIVO helpt ons daarbij. Met het gebruik van data kunnen we de smaak en productie verhogen met minder gebruik van natuurlijke hulpbronnen.

Datagedreven management

Consumenten die genieten van hun assortiment tomaten van hoge kwaliteit, dat is waar Den Berk Délice zo blij mee is. Smaak is belangrijker dan massa. De IIVO ondersteunt hen daarbij. De technologie geeft hen meer inzicht. Door bijvoorbeeld vooruit te kijken naar weersverwachtingen en de teelt op basis van Data Driven Management, kunnen zij als telers betere beslissingen nemen. Dit komt hun gewassen ten goede.

De telers zijn vooral te spreken over de duidelijke overzichten en de eenvoudige manier om een teeltbeleid op te stellen. Weersverwachtingen kunnen eenvoudig worden gebruikt in de teeltstrategie en zijn overal ter wereld in te zien.

"Wij geloven in duurzaam telen en de IIVO helpt ons daarbij. Met het gebruik van data kunnen we de smaak en productie verhogen met minder gebruik van natuurlijke hulpbronnen", zegt Koen Lauwerysen, directeur van Den Berk Délice.

Bij Den Berk Délice zijn ze volop bezig met innovatie. Ze zetten vol in op robotisering en Data Driven Management. "Op dit moment zijn we er nog niet helemaal, maar we bereiden onze organisatie wel voor op de toekomst. Binnen vijf jaar zal Data Driven Growing een groot deel van de tuinbouw overnemen. Ik denk dat de combinatie van mensen en technologie een groot succes gaat worden", concludeert Koen Lauwerysen.

Ook bij Den Berk Délice is het telen volgens de Plant Empowerment principes geïntroduceerd. De Belgische tomatenproducent heeft daardoor al een aantal veranderingen doorgevoerd en ervaart nu al tal van voordelen.

Ze hebben een hogere productie, het product is van een veel betere kwaliteit en ze gebruiken ook minder natuurlijke hulpbronnen.

De gedeelde ervaring en expertise van de eigenaars en hun telers, in combinatie met de steun van IIVO en het groeien volgens de principes van Plant Empowerment, zal Den Berk Délice naar een duurzame toekomst leiden.

Den Berk Délice - IIVO Case Video

Deel

Gerelateerde verhalen